TILLIT ER NØKKELORDET.

Jeg hadde gleden av å holde et foredrag for lærere i Lindås kommune sist fredag. Jeg delte erfaringer rundt prosjektet “Bråk i Odda” og snakket om ulike teknologier og spill som jeg synes er spennende å bruke i skolen. Jeg kaller foredraget mitt “Når læreren er nysgjerrig på ungdommens verden”. Jeg bruker ipad og keynote når jeg holder foredraget og har erfart at dette fungerer godt. Derfor ble jeg nervøs for noen uker siden da jeg skulle holde foredrag på Impulskonferansen i Ålesund. Foredragsholderen før meg brukte også ipad, men 1/4 av bildet forsvant fra lerretet. Det  viste seg at prosjektoren funket dårlig sammen med vga-kabel og ipad. Heldigvis hadde prosjektoren også hdmi-kabel og med rette overgang funket det fint. Men med denne opplevelsen ferskt i minne, var jeg nøye på å presisere for de ansvarlige på Lindås, at de måtte sjekke prosjektoren mot ipad slik at vi visste at alt funket. ( Hva er verre enn en foredragsholder som ikke får det tekniske til å virke?). Alt ble kontrollert og det hele funket knirkefritt. Flott. Jeg ankom foredragssalen, et flott auditorium med to skjermer og to projektorer. Min hyggelige medhjelper orienterte meg om at begge projektorene måtte være påslått for at alt skulle virke. No problem, litt i overkant med ca 30 tilhørere, men helt ok for meg. Etter 2 minutter summer det i den ene prosjektoren og den klapper sammen og går i hvilemodus. Men, den andre funker fint, så det er ingen krise. Etter to minutter til begynner denne prosjektoren å flimre, verre og verre blir det og etter fem minutter må jeg bare stoppe. Vi bestemmer oss for å finne et klasserom der vi kan fortsette! En IT mann innfinner seg og tar ut luftfilter på den første prosjektoren og får den til å virke igjen. Flytting til annet rom kanselleres og resten av foredraget går knirkefritt. 

Hvorfor har jeg så valgt tittelen “Tillit er nøkkelordet” på dette blogginnlegget. Mitt poeng er at mange lærere har opplevd alt for mange undervisningstimer der noe teknisk svikter. Det er projektorer, lydanlegg,videofiler,usbpinner,trådløst nett osv osv. Tusen ting som kan lage trøbbel for en stakkars lærer. Vi konkurrerer mot en teknologi som virker hver gang, nemlig kritt og tavle. En av de viktigste oppgavene skoleledere og IT-ansvarlige har i dagens skole er å sørge for at teknologien virker hver gang og alltid. Jeg håper det ikke tar alt for lang tid til vi er kommet dit.

About svenolafbrekke

Rektor Odda ungdomsskole
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

