Teknologien virker. Typisk !

Vi hadde en foredragsholder i Odda for en tid tilbake, Jeg tror han het Nordengen. Flink fyr, og han var opptatt av språk og ordenes betydning. Han snakket om ordet typisk, eller kanskje heller om hvordan vi har begynt å bruke ordet typisk om det som nettopp ikke er typisk. Vi står på flyplassen og venter på kofferten, men den kommer ikke ! Typisk utbryter vi. Det er så TYPISK ! Men vi vet jo at det ikke er det. Det typiske er at kofferten kommer slik det var forventet at den skulle. Jeg har stor glede av å utbryte TYPISK hver gang jeg oppdager kofferten min på rullebrettet.

Det samme skjer når vi skal bruke teknologi. Typisk sier læreren. Typisk at ikke lyden virker når jeg skal vise film. Typisk at jeg ikke får åpnet et vedlegg. Typisk at det ikke virker. På mitt lærerrom har jeg en pc som er koblet opp mot en prosjektor. I tillegg har jeg en Appletv-boks som er koblet til den samme prosjektoren. Jeg har både pc og appletv-boks koblet til internett med kabel. Samtidig har jeg trådløst nett i de samme lokalene. Appletv har den flotte muligheten at jeg trådløst kobler meg til prosjektoren med min iphone, min ipad, eller min mac. Jeg forbereder mine morgenmøter ved å lage en keynote på min telefon og så bruker jeg den som støtte. Vil jeg vise noe fra min ipad, er det et klikk unna så er det den som vises på prosjektoren. Og det fine er at det virker hver gang. TYPISK sier jeg når det virker. Jeg mistenker at noen av mine lærere håper at noe skal svikte, noe skal krølle seg og ikke virke. Kanskje de opplever det e gang også, men frem til det gleder jeg meg over at jeg kan si ” Typisk, Youtube virker i dag også” Helt typisk !

Når det er sagt så er det desverre slik i alt for mange klasserom at det typiske er at noe ikke virker. To av datamaskinene på datarommet henger. Skriveren skriver ikke ut. Dokumenter i Its learning som ikke vil åpne seg. For mange lærere er det typisk at ikke alt virker hver gang. Jeg tror dette er en viktig årsak til at mange lærere kvier seg for å ta ulike digitale læremiddel i bruk. En lærerpc som trøbler er irriterende, men to-tre elevpc-er som krangler, er potensielle bomber når 25 elever skal arbeide med digitalt skolearbeid samtidig. Det faktum at dette er et stort problem forteller meg at vi er inne i en pionertid. Vi har akkurat startet på en digital reise og mye av teknologien er i sin barndom. Husker dere Powerpoint presentasjoner for noen få år tilbake? Foredragsholder hadde alltid lysarkene på plastfoiler, slik at ovehead-prosjektoren kunne hentes frem om det ble problemer, og det ble det ofte! Det vanligste var at prosjektoren og pc-en ikke fant hverandre! Vi er forbi det stadiet, men fortsatt er vi i starten. Jeg tenkte på dette med teknologier som virker da jeg ringte en venn her forleden. Han var i Guatamala. Jeg lurte aldri på om telefonen kom til å virke når jeg slo nummeret. Kvaliteten på lyden var som om han stod hjemme hos seg selv i Odda. Teknologien bak telefonen er ikke lenger plaget av barnesykdommer. Den virker hver gang selvsagt. Helt typisk !

About svenolafbrekke

Rektor Odda ungdomsskole
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Teknologien virker. Typisk !

  1. Kjenner deg så godt nå at det er veldig typisk at du skulle skrive en blogg om dette 🙂

Leave a Reply

