Nasjonale prøver og analyseverktøy.

Nasjonale prøver er sannsynligvis kommet for å bli og jeg er glad for å høre at UDIR jobber med å oppdatere PrøveAdministrasjonsSystemet, bedre kjent som PAS.
For tre år siden kritiserte jeg PAS fordi jeg mente at rapportene som skulle gi info om resultatene på klasse og elevnivå var meget mangelfulle. Jeg vR derfor glad når UDIR kom med det såkalte analyseverktøyet som er ment å gi mer informasjon om resultatene for en elevgruppe. Det gjør de også slik jeg ser det,men jeg synes det er utrolig krøllete tilrettelagt for å hente ut rapporten. Først må en hente verktøyet i Pas i form av et excelark. Deretter må en hente ut en oppfølgingsrapport i PAS,eksportere denne som Excel og deretter merke og kopiere dataene for så å lime dette inn i analyseverktøyfila? Puuhh
Ja så komplisert er det mulig å gjøre det i 2013. Vær så snill UDIR. Gjør dette enklere slik at en ved å klikke på en link får ut den samme informasjonen som en idag må kjøre slalåm mellom ulike excelark for å få ut.
En ting til mens jeg er i ønskemodus😄 Flere av læreplanene er reviderte. Det første lærerne etterspør er oversiktlige oppsett der en ser hovedområder og kompetansemål satt opp slik at det er lett å se hvilke endringer som er gjort. På møte mez UDIR i Bergen i forrige uke informerte UDIR om at de hadde fått mange henvendelser om dette,men de hadde bestemt seg for å IKKE gjøre det! Forstå det den som kan?
Honnør til http://www.naturfagsenteret.no og http://www.matematikksenteret.no slm har gjort dette på egen kjøl,men det burde vært helt unødvendig slik jeg ser det.
Men jeg har ikke gitt opp håpet. Jeg har flere ganger opplevd at UDIR følger opp innspill fra skolenorge. Kanskje det skjer igjen!

About svenolafbrekke

Rektor Odda ungdomsskole
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

