NKUL 2017. Har NKUL blitt for stor?

NKUL er over for denne gang og jeg er tilbake i Odda og har fått samlet hodet nok til å prøve å sette noen tanker på trykk.

For meg har NKUL blitt den viktigste konferansen i året. Både fordi den har et fokus på god bruk av teknologi i undervisningen og  favner vidt, men også fordi den har vært den konferansen der jeg kunne være sikker på å møte mange i mitt PLN som det heter på utenlandsk. Mitt personlige lærings nettverk på norsk. Jeg las gjennom deltagerlista før jeg reiste nordover. Det var mange jeg gledet meg til å treffe. Mange jeg kjenner fra tidligere, noen nye fra SOME som jeg gledet meg til å hilse på. Jeg traff mange av dem i år også, men dessverre var det for mange jeg ikke traff. Jeg tvitret om hvor møteplassene var, jeg var aktiv på både Teechmeet og Microbryggeriet, men det var allikevel for mange jeg ikke traff. Hverken i baren eller tilfeldig i korridorene på Gløshaugen! Er NKUL blitt for stort? Er 1400 deltagere noen hundre for mange? Jeg vet ikke, men i år følte jeg for første gang at det knaket litt i sømmene. Kaffekannene var tomme, ingen muffins igjen, og noen sesjoner måtte en lete seg frem til. Jeg gledet meg til sesjonen fra Rothaugen skole, som virkelig har tatt verden inn i klasserommet på en imponerende måte! Men rom S1. Heis opp i 5te etasje? Hvem bestemte det?

Starten på årets NKUL var meget bra. En morsom og vel forberedt Harald Eia klarte å lede en debatt mellom viktige skolepolitikere ,selv om det var påfallende hvor passiv ministeren var. Jeg tror Røe Isachsen gleder seg til han er ferdig som minister. Harald Eia klarte å sette fingeren på et problem som vi skolefolk har sett lenge.Måltyranniet. Mange fag har så mange og kompliserte kompetansemål å nå, at en kan bli svimmel av mindre. I tillegg skal en lage lokale fagplaner med flere lokale mål! Harald Eia såg mot Osloskolen. Da ser en hvor galt det kan gå når det gjelder målkalas. Det blir spennende å se om Ludvigsen utvalget sine konklusjoner slår inn i den nye læreplanen og gir oss færre og mer realistiske mål å strekke oss mot.

Simen Spurkland fra Vøyenenga er en flink digital pedagog som viser og forklarer hvordan han driver sin 1:1 ipad undervisning, skjønt ipaden er ikke hans viktigste verktøy. 2 føtter og 2 øyne peker han på som sine aller viktigste “apper”. Jeg håper mange lærere er seg denne viktige erkjennelsen bevisst. Er klasselederen nærværende og på beina i klasserommet? Dersom et 1:1 klasserom blir et rom der læreren i større grad setter seg ned på stolen bak kateteret og monitorerer hva som skjer på 25 skjermer, så er vi på ville veger. Den aktive, autoritative klasselederen som hele tiden gir små tilbakemeldinger, undervegsvurderinger,oppmuntringer,klapp på skuldra, er minst like viktig i et teknologirikt klasserom.

Trondheimsskolen holdt et interessant innlegg der de orienterte om sin bruk av Google Suite For Education (GSFE)og overgang til Chromebook som kommunens 1:1 enheter. Som kanskje noen vet gjorde Odda kommune det samme valget for vel et år siden. Vi brukte god tid på å pilotere Office 365 , GSFE og ipad. Vi brukte tid på å lage en strategisk plan for IKT i kommunen og følte oss trygge på at fremtiden låg i skyløsninger. Vi vurderte samtidig med disse skyløsningene om vårt LMS ,Its Learning, var verdt prisen vi betalte.

I veldig korte trekk kan jeg si at vi opplevde at det ble ganske tydelig at Microsoft sin løsning var preget av at dette selskapet startet som en hardware produsent mer enn en skyleverandør. For oss fikk aldri Office 365 den flyten som vi ønsket. Det virket sånn passe på noen maskiner, men ikke alle. Når en flyttet seg mellom enheter som pc-nettbrett-telefon så dukket mange ulike problem opp. Oppdateringsproblematikk, drivertrøbbel og treg oppstart var noe av det vi slet med. Med GSFE fikk vi et system som virket mye enklere og kjappere. Chromebookene var billigere,raskere og bedre enn de brukte windows pc-ene vi hadde råd til å kjøpe! I #oddaskolen har vi et mantra. “Typisk at det virker”. GSFE virker! Det var flere lærere fra en større by på Vestlandet som tok ordet på Trondheimssesjonen. Hovedspørsmålet deres var. Virker det hver gang? Svaret fra Trondheim er det samme som jeg kan svare for Odda. Ja, hvis internett virker så virker GSFE. Det er en drøm for en lærer som har slitt med alle mulige utfordringer i Microsoftverden å gå over på denne Google plattformen. Det er også nesten det eneste som betyr noe for meg som skoleleder. Jeg er vel kjent med den debatten som foregår rundt Google, personvern og om vi er i ferd med å slippe selve djevelen inn i norske klasserom. Jeg støtter meg på flinke folk som Odin Nøsen og Torgeir Waterhouse som er tydelige på at Google oppfyller de regler og forpliktelser som de skal i forhold til norsk lov. Ja mye tyder på at de faktisk er tydeligere og mer presise enn de fleste andre tilbydere av ulik programvare i norsk skole.

I år gjennomfører vi eksamen på Odda ungdomsskole med Chromebooks på trådløst nett. Alle sperringer i forhold til url-adresser ligger i enheten. Intet klur med kommunens ikt avdeling og brannmur-problematikk. Herrrlig!

Når det gjelder Its Learning så konkluderte vi med at det kostet mer enn det smakte. Vi får det aller meste som ITL gav oss gjennom gratis-appen Google Classroom. Det eneste vi savner fra ITL er plagieringskontrollen , men den kjøper vi nå separat fra Urkund. Jeg synes det er kjempebra at norske IT-miljøer skaper suksesser som ITL har vært, men jeg har en følelse av at slike LMS ikke er fremtiden for skolen. Jeg ser også at Stockholm ikke har forlenget kontrakten med ITL selv om de hadde opsjon på 7 nye år.

For de som er usikker på om det er trygt å gå over på GSFE så forteller det faktum at Chromebooks i USA har vokst fra 2% andel i skolen i 2012, til 56% i 2016.

I fjor hadde vi 4 elever med oss på en sesjon på nkul. Da skrev jeg dette blogginnlegget . Jeg mener det samme fremdeles. NKUL burde legge bedre til rette for elevstemmene.

Eva Bratvold er en flink og produktiv dame. Nå jobber hun for et nytt firma som heter Munin.De lager et samfunnsfagverk som ser meget interessant ut. Sjekk det ut. Lærerne fra Odda ble veldig nysgjerrig!

Teechmeet er kjekt synes jeg og jeg håper at mange flinke lærere våger å legge inn et 2-minutters innlegg. I år satset NKUL på en konsert med 3 små kinesere i tillegg. Kanonbra. Ulf Riisnes leverte varene!

Takk for 3 fine dager med sol fra skyfri himmel. Kommer jeg tilbake neste år? Sannsynligvis, men da må det aldri mangle muffins og varm kaffe 🙂

Sven Olaf Brekke

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses”

-Henry Ford-

 

About svenolafbrekke

Rektor Odda ungdomsskole
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

